måndag 2 februari 2009

Con Son tigerburar och Irak

Jag läste nyligen om tigerburarna på ön Con Son som användes för att fängsla politiska fångar i dåvarande Syd-Vietnam. Här fanns år 1970, 300 kvinnor och 180 män som torterades, svalt och led brist vatten. En bestraffningsmetod var att hälla osläckt kalk över fångarna. En annan var att hänga upp fången i en järnkrok för flera dagar i följd. Bland de fångar som befann sig i tigerburarna var t.ex: En 16 årig flicka som inte hälsat på flaggan och en munk som protesterat mot behandlingen av buddister.

Endast en fånge av alla de 480 fångarna i burarna var kommunist. Hon blev blind efter det att fångvaktarna slängt osläckt kalk i hennes ögon.

På begravningsplatsen på intill fängelset på ön Con Son finns det 20 000 människor begravna, offer för en vansinnig politik.

Bild och en kort beskrivivning av fängelset En artikel om samma fängelse

När jag funderade över detta, så kom jag fram till att detta fängelse måste nog ses som ett milt fängelse i dåvarande Syd-Vietnam. För om skolflickor och munkar behandlades på detta sätt, hur behandlades då de som var kommunister och slogs mot regimen i Syd-Vietnam med vapen i hand?

En annan sak som slog mig var hur få fångläger för soldater det fanns i Syd-Vietnam i förhållande till de i Nord-Vietnam. En orsak kan ha varit att Nord-Vietnameserna tog fler fångar. En annan orsak kan ha varit att de fångar som togs av den Syd-Vietnamesiska och amerikanska armen sällan kom fram till ett fångläger.

Sedan tänkte jag: Om de behandlade folk på det här sättet i Vietnam, vad hindrar dem från att göra samma sak i Irak?

Inga kommentarer: