tisdag 9 december 2008

Uppsägningar i Luleå

Såg i TV och läste i tidningen att det blir uppsägningar och att produktion hos Plannja flyttas söderut. Jag blev lite förvånad när de sa att de var förvånade över omfattningen? Att Plannja flyttar har mest troligt planerats tidigare, men produktionen har legat på en sådan hög nivå att de i ledningen inte vågat flytta fabriken. Deras kunder skulle ha vänt sig någon annanstans för sina produkter om inte Plannja kunnat leverera i tid.

Sedan så tror jag inte att det är över med uppsägningar. Det kommer fler både inom stålbranschen och andra branscher under våren. Krisen är inte löst och grundproblemen med USA:s federala underskott och amerikanska folkets oförmåga att betala tillbaka sina lån är inte lösta. Sedan tillkommer de problem som nyliberalismens segertåg över världen inneburit för den globala ekonomin. Islands kreditkris, miljarder som försvunnit från pensionsfonder och girigheten hos dem som ska förvalta pensionerna. Om jag skall var optimistisk så tror jag att det i bästa fall blir en arbetslöshet på 10 % i hela landet till nästa år, men troligare är en högre siffra.

Ibland så tror jag att hela Sveriges befolkning varit på kurs hos optimistkonsulten inklusive journalister och politiker, men inte jag. Det kan alltid bli värre!

Inga kommentarer: